W pocie czoła

Sukces nigdy nie jest dziełem przypadku, a szczęście sprzyja lepszym, albo … lepiej przygotowanym. Wiedzą o tym zawodnicy Volkswagen Castrol Cup, których poprosiliśmy, żeby zdradzili, jak przygotowywali się do tegorocznego sezonu.

Rdest 1

Gosia Rdest

W jaki sposób trenujesz swoją koncentrację?

Zdolność do długiego utrzymywania koncentracji zawdzięczam przede wszystkim dobremu przygotowaniu fizycznemu. Poza tym odpowiednio dobrany program ćwiczeń zapewnia mi iZone Driver Performance Center. Korzystam również z różnych aplikacji takich, jak Fit Brains, czy gier typu Memory.

Jak wyglądał twój trening fizyczny przed sezonem? Sama go sobie układasz czy masz trenera?

Współpracuję z trenerem personalnym. Całą zimę ciężko przepracowaliśmy trenując 4 do 5 razy w tygodniu. Mój trening bazuje przede wszystkim na crossficie, squashu, indoor climbingu i oczywiście bieganiu. Fizycznie czuję się naprawdę dobrze przygotowana.

A co z treningiem za kierownicą? Gdzie i czym jeździłaś przed sezonem?

Przed sezonem kilka razy odwiedziłam Tor Poznań, gdzie brałam udział w Tor Poznań Track Day. Jeździłam swoim prywatnym samochodem – niepozorną ponad 200-konną bestią ważącą jedyne 800 kg! Poza tym zimą nie mogłam sobie odmówić przyjemności jazdy moją tylnonapędową „rajdówką”. 

Jak oceniasz swoje przygotowanie do sezonu?

Jestem wobec siebie bardzo krytyczna i zakładam, że nigdy nie jest się przygotowanym na 100 procent. Wierzę jednak, że w przerwie zimowej odrobiłam wszystkie zadania z wyścigowej pracy domowej. Czy tak jest, okaże się kiedy pierwszy raz w tym sezonie zgasną czerwone światła.

W tegorocznym kalendarzu znajdują się dwa nowe tory. Co możesz powiedzieć o niemieckim Lausitzringu i obiekcie w czeskim Moście?

Na symulatorze poznawałam układ Slovakia Ring, gdzie odbywały się oficjalne testy. Niestety nie znam ani toru Lausitzring, Mostu i Brna co jest dla mnie swego rodzaju utrudnieniem. Przed każdym z wyścigów na tych torach z pewnością odwiedzę jeszcze iZone Driver Performance Center, aby jak najlepiej się przygotować i realny czas na torze wykorzystać w 110 procentach.

Steinhof 1

Maciej Steinhof

Jak wygląda Twoja praca nad koncentracją?

Trening koncentracji jest ważnym elementem przygotowań do wyścigów. Osobiście mam kilka sposobów na poprawienie koncentracji. Wiem jednak, że najlepszym treningiem koncentracji są wyścigi lub rajdy 🙂 . Prawdziwej jazdy na limicie nic nie zastąpi.

A trening fizyczny przed sezonem? Sam go sobie układasz czy masz osobistego trenera?

Współpracuje z trenerem, z którym opracowujemy indywidualne treningi. Moje przygotowania w dużej mierze opierały się na bieganiu i ćwiczeniach koordynacyjnych.

Co z treningiem za kierownicą? Gdzie i czym jeździłeś przed sezonem?

Z tym jest trochę trudniej bo Golfy są wypożyczane na sezon wyścigowy. Mamy 2 dni testowe przed sezonem, które odbyły się na Słowacji. Staram się sporo jeździć gokartami, a od czasu do czasu udaje mi się też znaleźć chwilę na wypad na jeden z torów wyścigowych by tam szlifować jazdę już w samochodzie.

Jak oceniasz swoje przygotowanie do sezonu?

Do tego sezonu jestem dobrze przygotowany, na pewno dużo lepiej niż rok temu. Mocno przepracowałem zimę zarówno pod względem fizycznym jak i mentalnym. Ostatnie dwa tygodnie przed wyścigiem wykorzystam na doszlifowanie niektórych elementów.

Co możesz powiedzieć o dwóch nowych torach w tegorocznym kalendarzu?

Lausitzring jest moim ulubionym torem wyścigowym, parokrotnie na nim wygrywałem jeżdżąc w niemieckich seriach wyścigowych. Jest techniczny i jego dobra znajomość na pewno mi pomoże. Natomiast Most to obiekt, na którym byłem raz w życiu, ale posiada on bardzo fajną konfigurację zakrętów. Symulator zawsze jest pewną pomocą w poznaniu konfiguracji toru, jednak nie jest to prawdziwy trening samochodem wyścigowym.

Litwin

Jakub Litwin

Kuba, przed wyścigami zawsze chwilę poświęcasz na skoncentrowanie się, a jak pracujesz nad tym przed sezonem?

Poprzez wizualizacje. Siadam ze stoperem w ręku, zamykam oczy i „w głowie” przejeżdżam okrążenia toru, starając się je jak najlepiej odwzorować w czasie. To bardzo ważny trening, podobny przechodzą kierowcy F1.

Jak wyglądał Twój trening fizyczny przed sezonem?

Od początku 2014 roku, dużą wagę przykładałem do treningu fizycznego w siłowni, który uzupełniałem bieganiem. Od niedawna pracuję także z trenerem od refleksu.

Co z treningiem za kierownicą? Gdzie i czym jeździłeś przed sezonem?

W zimie w zasadzie w ogóle nie trenowałem samochodem, jednak w ostatniej chwili przed sezonem kupiłem samochód treningowy, który miałem okazję sprawdzić tuż przed oficjalnymi testami Volkswagen Castrol Cup. To ostatni brakujący element całej układanki.

Jak oceniasz swoje przygotowanie do sezonu?

Sądzę, że jestem bardzo dobrze przygotowany do sezonu, co potwierdzają wyniki testów na Slovakia Ring, ale nie mam zamiaru spoczywać na laurach. Chcę stale podnosić swoje umiejętności.

Korzeniowski 3

Krystian Korzeniowski

Koncentracja to bardzo ważna część przygotowania mentalnego zawodnika. W jaki sposób ją trenujesz?

Wielu kierowców korzysta z pomocy psychologa sportowego. W tym sezonie planuję do treningu dołożyć takie wizyty. Jestem bardzo ciekawy czy dzięki temu poprawię koncentrację podczas wyścigów.

A jak pod względem fizycznym przygotowywałeś się do sezonu?

Bardzo intensywnie. Wraz z moim i trenerem skupiliśmy się przede wszystkim na partiach mięśniowych, które są szczególnie wykorzystywane podczas wyścigów. Wzajemna rywalizacja prowadzi do większego wysiłku fizycznego. 

Miałeś okazję trenować również samochodem wyścigowym?

Mój trening za kierownicą odbywał się wyłącznie na symulatorach. Póki co nie mam okazji do trenowania prawdziwym samochodem. Myślę, że jak już będę miał takie możliwości będę dużo szybszym kierowcą.

A jak wygląda Twoja znajomość nowych w kalendarzu torów – Laustzringu i Mostu?

Na obu tych torach miałem okazję być, ale nie jeździłem tam. Na symulatorze sprawdziłem układ tych torów i oba przypadły mi do gustu. Jestem pewny, że za kółkiem pucharowego Golfa te dwa obiekty spodobają mi się jeszcze bardziej.

Jeffrey Kruger

Jeffrey Kruger

W jaki sposób trenujesz koncentrację?

Do tego korzystam z IRacing, czyli symulatora wyścigowego online. Moim zdaniem jest bardzo realistyczny, a przez to bardzo pomocny, a do tego korzystanie z niego sprawia mi też frajdę. Czytam też książki o tematyce związanej ze sportem, nie tylko motorowym. Zawsze mogę też liczyć na mojego tatę, który często mi pomaga.

Jak wyglądał twój trening fizyczny przed sezonem?

Mam swój program treningowy, który przez lata doskonaliłem razem z moimi przyjaciółmi. Mój reżim treningowy skupia się na aspektach kluczowych dla kierowcy wyścigowego. 6-dniowy tydzień treningowy jest uzupełniony dietą bogatą w białko i węglowodany.

Co z treningiem za kierownicą samochodu wyścigowego?

Brałem udział w pierwszej rundzie południowoafrykańskiego pucharu Volkswagena Polo. Walka w tym cyklu jest niesamowicie zacięta, więc musisz dać z siebie wszystko. 

Jak oceniasz swoje przygotowanie do tegorocznego sezonu Volkswagen Castrol Cup?

Czuję, że bardzo pomogły mi testy na torze Slovakia Ring. Zaznajomiłem się z procedurami i wieloma innymi kwestiami teoretycznymi. Jazda na nowych torach to zawsze jest spore wyzwanie, ale w kwestii przygotowań zrobiłem wszystko, co mogłem..