Volkswagen Golf Cup to cykl wyścigów, którego celem jest nie tylko rywalizacja sama w sobie, lecz także promocja młodych talentów wyścigowych. Zawodnicy ścigają się w identycznych, specjalnie przygotowanych Volkswagenach Golfach GTI, co dodatkowo podnosi poziom i konkurencyjność rywalizacji, bowiem kluczowym czynnikiem są umiejętności kierowców, które bezpośrednio decydują o wynikach.
Organizatorami cyklu są firmy Volkswagen Racing Polska i Volkswagen Group Polska.
W sezonie 2014 wyścigi były rozgrywane w pięciu krajach: w Polsce, Czechach, Niemczech, na Węgrzech i na Słowacji. Organizacja pucharu przewidziana jest co najmniej na trzy sezony. Sezon 2014 składał się z 7 rund, w trakcie których rozegrano w sumie 14 wyścigów.
W trzecim sezonie cyklu zawodnicy odwiedzą tory w Polsce, Czechach, Niemczech a także na Słowacji. Zaplanowanych jest sześć rund. W trakcie każdej z nich zostaną rozegrane po dwa wyścigi. Z kalendarza wypadła runda na węgierskim obiekcie Hungaroring, a na torze w Poznaniu będziemy mieli, nie dwie, lecz jedną rundę. Zamiast tego, kalendarz został urozmaicony o rundy na dwóch innych torach – niemieckich Sachsenring oraz Oschersleben, które rozpocznie sezon. Warto również dodać, że w tym roku prawie wszystkie wyścigi będzie można oglądać na żywo w Internecie dzięki technologii live streamingu.
Podczas każdego weekendu wyścigowego pierwszego dnia odbywają się dwie sesje treningowe – każda po 30 minut – oraz sesja kwalifikacyjna (także 30-minutowa). Drugiego dnia zawodnicy startują w dwóch wyścigach, które oddziela kilkugodzinna przerwa. Kolejność startu do drugiego wyścigu ustalają drugie najlepsze czasy poszczególnych zawodników wywalczone w kwalifikacjach.
Nowością w polskich pucharach jest sposób przygotowania i serwisowania samochodów wyścigowych. Przez cały sezon pozostają one w gestii firmy Volkswagen Racing Polska, która jest odpowiedzialna za ich budowę oraz dostarczanie na poszczególne wyścigi. Podczas wszystkich rund Volkswagen Golf Cup samochody są serwisowane wyłącznie przez personel Volkswagen Racing Polska. Zawodnik lub współpracujący z nim inżynier może jedynie regulować ciśnienie w oponach oraz zmieniać ustawienie przedniego stabilizatora. Punkty za wyścig przyznawane są dla czołowej dwudziestki zawodników. Punktacja pierwszej rundy jest o połowę mniejsza. W sezonie 2015 kierowcy będą gromadzić punkty wg następującego schematu:
1. miejsce 50 pkt.
2. miejsce 42 pkt.
3. miejsce 38 pkt.
4. miejsce 34 pkt.
5. miejsce 32 pkt.
6. miejsce 30 pkt.
7. miejsce 28 pkt.
8. miejsce 26 pkt.
9. miejsce 24 pkt.
10. miejsce 22 pkt.
11. miejsce 20 pkt.
12. miejsce 18 pkt.
13. miejsce 16 pkt.
14. miejsce 14 pkt.
15. miejsce 12 pkt.
16. miejsce 10 pkt.
17. miejsce 8 pkt.
18. miejsce 6 pkt.
19. miejsce 4 pkt.
20. miejsce 2 pkt.
Specyfikacja wyścigowego Golfa została dopracowana we współpracy z Volkswagen R GmbH oraz Volkswagen Motorsport – działami Volkswagena zajmującymi się samochodami sportowymi. W sezonie 2013 samochód wyposażony był w silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 260 KM. Dodatkowy smak rywalizacji dodaje system Push-to-Pass, którego aktywacja na krótki czas zwiększa moc silnika samochodu o dodatkowe 50 KM. Auta wyposażone są także w telemetrię umożliwiającą odczyt danych z poszczególnych przejazdów, sportowe zawieszenie oraz inne elementy dostosowujące samochody do ekstremalnego ścigania po torze wyścigowym.
Na starcie każdego wyścigu pojawia się 26 samochodów. Oprócz 24 stałych zawodników w każdym weekendzie wyścigowym startują dwa dodatkowe auta prowadzone przez znane osoby zapraszane przez organizatora. Dzięki temu VIP-y mają okazję sprawdzić się w rywalizacji ze stawką pucharowiczów, dodając wyścigom splendoru i prestiżu.
W sezonie 2015 nagrodą główną dla zwycięzcy pucharu jest Samochód Roku 2013 – nowy Volkswagen Golf 7 a także kwota 30 000 euro. Zdobywca drugiego miejsca otrzyma 20 000 euro, a trzeciego – 10 000 euro. Pieniądze przeznaczone są na dalszy rozwój kariery kierowcy. Zawodnicy nagradzani byli także w każdej z rund. Pierwsza ósemka otrzymuje kwotę 8 000 euro do podziału.