Czas stop : VW Golf Cup

Czas stop

Podniesienie mocy i modyfikacje w układzie napędowym pucharowego Golfa naturalnie pociągnęły za sobą zmiany również w układzie hamulcowym samochodu.

ACH_0883_01

 

W wyścigowym Golfie zastosowano hamulce renomowanej firmy AP Racing. Przednie, wentylowane tarcze mają średnicę 362 mm i są wykonane w systemie tzw. floating bell, czyli umożliwiającym osiowe przemieszczanie tarcz względem punktów mocowania. Dodatkowo hamulce z przodu wyposazono w 6-tłoczkowe zaciski. Z tyłu natomiast wykorzystano jednotłokowy, pływający zacisk hamulcowy i tarczę o średnicy 272 mm. Klocki dostarczyła firma Pagid.

ABSolutnie sportowy

„Poza zmienionymi podzespołami w układzie hamulcowym pucharowego Golfa charakterystyczne jest zastosowanie tzw. sportowego ABS – układu ze zmienioną charakterystyką pracy – wraz z ograniczeniem ciśnienia hamowania kół tylnych, przy zachowaniu właściwego balansu temperaturowego układu”, mówi Waldemar Pabijan, Koordynator Techniczny w Volkswagen Racing Polska. „Oczywiście cały układ napędowy został sztywno powiązany z nadwoziem, aby uniknąć przemieszczeń podczas zmiany kierunku obciążenia”, dodaje Pabijan.

4_hamulce_2

W stalowych ryzach

Przewody hamulcowe pucharowego Golfa zostały wzmocnione stalowym oplotem, a płyn, który je wypełnia to Castrol React SRF Racing. „Układ hamulcowy samochodu wyścigowego jest gruntownie przebudowywany w stosunku do modelu seryjnego. Większe hamulce są nie tylko skuteczniejsze, ale też odporniejsze na zwiększoną częstotliwość hamowań podczas wyścigu. Częstotliwość ta generuje jednak dużo wyższe temperatury, jakie są wydzielane w trakcie hamowania. Płyn hamulcowy przejmuje część ciepła, dlatego też musi posiadać mozliwie wysoką temperaturę wrzenia, aby zachował swoją skuteczność”, mówi Michał Izdebski, Technical and Training Specialist w Castrol Polska. „Castrol SRF posiada temperaturę wrzenia suchego na poziomie 320 st. C, co jest wartością dalece przewyższającą wymagania zarówno normy DOT 4, jak i zarezerwowanej dla płynów wykonanych w technologii silikonowej – normy DOT 5”.

Przepłukiwanie zamiast wymiany

W przeciwieństwie do modeli cywilnych, w przypadku wyścigowych Golfów płyn hamulcowy zamiast wymianie podlega tzw. przepłukiwaniu. Polega ono na wtłoczeniu świeżego płynu do układu w taki sposób, aby nowy płyn całkowicie zastąpił stary, lecz bez zapowietrzenia układu. Cała operacja podyktowana jest zachowaniem jak najwyższej skuteczności płynu.